Wednesday, May 07, 2008

Negara Thailand Asalnya Adalah Benua Islam Siam Kedah

Saya merujuk kepada Udang-Undang Kedah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, pada muka surat 171 lampiran 65, manuskrip bertulisan jawi yang diwartakan pada tahun 222 Hijrah bersamaan 812 masihi

Konflik keganasan yang sedang membara di Wilayah Selatan Thailand bukanlah masalah ekonomi. Sebaliknya ia lahir dari rasa tidak puas hati tentang penjajahan Dinasti Chakri Sokho Thai yang kini diterajui oleh Raja Buddha Bhumiphol Adulyadej. Dinasti ini bermula pada tahun 1736 oleh pendatang tentera dari puak musuh Raja Buddha Rama Kha Meang dari India. Mereka menubuhkan kerajaan Buddha Lanna Thai Chakri Sokha Thai di Luang Prabhang,Benua Islam Siam Kedah Kheag Tesh. Sejarah bermula pada tahun 1752 apabila mereka menyerang Kerajaan Thong Oo Siam ketika itu dipimpin oleh Maha Dammaiyaza Dipati.Baginda berundur ke Ayuthia dimana baginda di kenali sebagai Boromoraja Ekataat V, Sultan Sharif Shah Monggol.

Putera baginda Boromoraja Ekataat V, Sultan Sharif Shah Monggol bernama Koya Long dan bergelar Po Chan semasa memerintah di Kemboja Cempaka Sari dan kemudiannya kembali ke Kedah setelah diserang oleh Alaungphaya. Nagara Kedah adalah tempat asal keturunannya (keturunan Merong Mahawangsa) dan baginda memerintah sebagai Sultan Mudzaffar Syah III setelah ayahanda baginda mangkat dibunuh Thai dalam tahun 1821. Baginda bersemayam di Istana Kuala Kangsar. Pada ketika itu Perak belum lagi sebuah negeri tetapi sebuah daerah dibawah Kerajaan Nagara Kedah.

Pada tahun 1767, kerajaan Lannathai menyerang raja Siam Dinasti Ayuthia Boromoraja V Ekataat Sultan Syarif Syah (Ekataat bermaksud, kami taat). Serangan ini ada disebut dalam buku "A History of South East Asia",Prof DGE Hall, 1955. Berikutan dengan tarikh serangan ini sebarang pembelajaran sejarah di Malaysia sepatutnya menyebut Thai selepas tarikh ini dan menyebut Siam sebelum tarikh ini. Perbezaan ini penting kerana Thai beragama Buddha sementara Siam beragama Islam. Di dalam buku manuskrip Udang-Undang Kedah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, pada muka surat 43 menyatakan tahun 1199 Hijrah bersamaan tahun 1288 Masihi Sultan Syarif Syah Yang di Pertuan Yang Maha Mulia Benua Islam Siam Kedah bersemayam di Ayuthia Kota Meang Kuang, Wang Tepus, dalam daerah Kubang Pasu, Jitra Kedah. Tempat ini berdekatan dengan Banai (Ban-Nai, bermaksud Kampung-Syed), Bandar Darul Aman.

Pada tahun 1821, dikenali sebagai tahun musuh bisik, Rama II Chakri Sukhothai menyerang Kedah lalu membunuh Sultan Syarif Syah di Ayuthia Kota Meang Kuang. Pada tahun 1836 Rama V Chakri Sukho Thai Mongkut menukar nama Siam kepada Thailand. Penggantinya, Chakri Sukho Thai Chula Long Khorn pula menyerang Kedah dan membunuh Maharaja Siam terakhir yang memerintah Kedah iaitu Nai Long Jaafar yang bergelar Sultan Jaafar Madazam Syah.

Nama baginda Sultan Jaafar Madazam Syah telah dipadamkan dari sejarah Kedah kerana baginda dikira sebagai menggangu salasilah raja daerah ketika itu. Nai Long Jaafar adalah putera kepada Maharaja Siam Islam bernama Nai Lang@Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang. Raja daerah yang dimaksudkan ialah Raja Kota Setar yang mana pada hari ini menjadi Salsilah Kesultanan Kedah. Daerah-daerah di Kedah mempunyai raja yang memerintah daerah dan mereka bergelar Paduka Seri Sultan. Pada ketika itu terdapat raja-raja daerah seperti Raja Kulim, Raja Kubang Pasu, Raja Bagan Serai, Raja Pulau Pinang dan yang kekal hingga kehari ini, Raja Perlis. Bukan itu sahaja, malah di Pattani, Acheh yang berada dibawah jajahan Nagara Kedah menggunakan gelaran tersebut.

Pada zaman Khalifah Sharif Shah memerintah di Kedah (1767-1821), Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwa III, Nai Nal Adilin menjadi Penghulu Berahman Indera (sekarang Balai Besar Alor Setar) dan merangkap Perdana Menteri Nagara Kedah. Baginda bukan Sultan Kedah seperti yang disebut oleh pengkaji sejarah tempatan. Di samping itu baginda adalah adik ipar Khalifah Syarif kerana baginda berkahwin dengan Nang Che Puan, adinda kepada Khalifah Syarif yang menjadi Maharaja Benua Islam Siam Nagara Kedah pada ketika itu. Sultan Abdullah yang disebut sebagai Sultan Kedah yang bersemayam di Pulau Pinang juga tidak benar. Baginda adalah Paduka Seri Sultan Abdullah, Raja Pulau Pinang dan dilantik oleh Khalifah Syarif menjadi raja dan mengutip cukai disitu. Keberadaan Paduka Seri Sultan Abdullah, sebagai Raja Pulau Pinang sekaligus menyangkal bahawa Pulau Pinang dibuka oleh Sir Francis Light.

Paduka Seri Sultan Abdullah adalah putera dari isteri kedua, Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwa III Nai Nal Abidin yang bernama Tengku Puteri. Apabila Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwa III Nai Nal Abidin mangkat, Khalifah Syarif Syah, sebagai Maharaja Siam Islam Nagara Kedah telah menabal Tengku Long Putera sebagai Penghulu Berahman Indera (Balai Besar) dan merangkap Perdana Menteri Nagara Kedah. Tengku Long Putera adalah putera isteri pertama Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwa III, Nai Nal Abidin yang bernama Paduka Bonda Nang Che Puan. Tindakan ini menimbulkan kemarahan Paduka Seri Sultan Abdullah lantas bertindak menggadaikan Pulau Pinang kepada Inggeris. Tengku Long Putera, Laksamana Datu dan adindanya Tengku Anjang Johan telah menjadi korban Musuh Bisik (dibunuh Thai) dalam tahun 1821. Namun begitu masih ada mereka-mereka yang menafikan hakikat ini dengan mengatakan mereka berdua kononnya berpindah ke Sumatera sedangkan pembunuhan mereka dirahsiakan oleh kerabat yang bersekongkol dengan Thai kerana mahukan kuasa. Makam mereka dua beradik masih berada di Kedah tetapi bukan di Makam di Raja Langgar tetapi didalam hutan rimba dan sahaja dibiarkan begitu.

Pada hari ini kita lihat pemerintah Thailand keturunan penjajah Dinasti Chakri Sokho Thai Bhumiphol Adulyadej (bahasa Siam suku-tai bermaksud puak-kafir) telah menghantar tenteranya keselatan Thailand dengan kaedah ’menghilangkan etnik melayu siam islam’. Dakwaan ini dibuat oleh Pengarah Human Rights Watch Asia, En. Brad Adams.

Penulis adalah waris mutlak Sultan Jaafar Mad Azam Syah yang dibunuh Thai dalam tahun 1876.

TUANKU NAI LONG KASIM IBNI TUANKU NAI LONG AHMAD,
Langgar, Kedah Darulaman.

No comments: