Wednesday, May 07, 2008

Lagu Negeri Kedah - Allah Selamat Sultan

Allah selamat Sultan Mahkota
Berpanjangan usia di atas Takhta,
Memelihara ugama Nabi kita,

Negeri Kedah serata-rata

Masa aku kecik-kecik dulu aku tertanya tanya kenapa dalam lirik tu tulis "Negeri Kedah Serata-rata"? pasai pa "serata-rata"? Besaq ka negeri Kedah ni? jawapan dia ada dibawah!

(Peta Kerajaan Kedah Psai-Ma pada 1730)

KEWUJUDAN KEDAH BUKAN PADA 1136 MASIHI?

KENYATAAN Timbalan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Wong Kam Hong baru-baru ini yang menyarankan agar mengkaji semula sejarah kedatangan Islam di Nusantara, adalah dirujuk. Saya selaku waris mutlak kesultanan Sultan Jaafar Muadzam Shah, pemerintah benua Siam Islam membantu untuk menjelaskan kedudukan sebenar atau realiti sejarah. Kewujudan Kedah memang terbukti sejak tahun 222 Hijrah bersamaan 812 Masihi seperti tercatat dalam tulisan jawi (rujuk lampiran 65 bertulisan jawi Undang-Undang Kedah Transliterasi Teks, penyelenggara Mariyam Salim, Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2005). Di sini ternyata kewujudan Kedah bukan tahun 1136 Masihi seperti diuar-uarkan oleh ahli sejarah Kedah Darul Aman. Boleh dikatakan banyak nama tempat atau negara adalah berasal daripada perkataan Siam. Ini disebabkan negara-negara berkenaan memang berasal dari benua Siam Kedah Kheang Tesh. Negara Filipina misalnya, kewujudan negara tersebut adalah pada tahun 1758 masihi. Ia didirikan dan diperintah oleh Raja Maha Besar Benua Siam Dinasti Ayuthia yang digelar Boromoraja V Ekataat Cau Phaya Sharif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia. Baginda bersemayam di Ayuthia (Thailand). Putera baginda bergelar Cau Phaya Kersan bermakna Cau = Tuanku, Phaya = Maharaja, Kersan = Yang Ke-II. Nama sebenar ialah Koya Long Sultan Muzaffar Shah. Semasa menjadi raja di Kemboja, baginda digelar Pho Chan iaitu Putera Lelaki Beta. Pada tahun 1976 Masihi semasa baginda bersemayam di Kota Ayuthia Cempaka Sari, Kemboja, baginda diusir oleh tentera raja Buddha Aluang Phraya Lanna Thai. Aluang Phraya berasal dari India dan mereka menubuhkan kerajaan di Luang Phrabang Benua Siam pada tahun 1736 Masihi. Apabila diusir, Koya Long kembali ke Brahman Indera, Alor Star. Para pegawai Koya Long ditempatkan di Pulau Langkawi dan sempena penempatan itu maka tempat itu dinamakan Kampung Kamboja. Tenteranya pula ditempatkan di Bendang Raja Mukim Rambai Pendang, Kedah. Pada 1758, baginda berpindah ke Kuala Kangsar, Perak lalu membina sebuah Ayuthia dari kayu dan buluh, sesudah itu baginda membina kota Bukit Gantang dan menempatkan istana di dalam kota tersebut. Kini kota tersebut dikenali dengan nama Kota Long Jaafar. Long Jaafar ialah cucu Koya Long. Long Jaafar ialah Sultan Jaafar Muadzam Shah Perak. Putera Koya Long yang bernama Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang ialah ayahanda kepada Sultan Jaafar Muadzam Shah Perak. Syed Alang Alauddin bersemayam di Ayuthia Ban Nai Lang dalam kawasan Na Thawi, Songkhla Thailand. Perkataan Songkhla bermakna hantar benih. Hantar benih di sini bermaksud Raja Maha Besar benua Siam Sharif Shah menghantar keturunannya untuk menjadi raja di Songkhla.

TUANKU NAI LONG KASIM IBNI TUANKU NAI LONG AHMAD,
Langgar, Kedah Darulaman.


p/s: Masih ramai lagi yang belum tahu kisah sebenar sejarah Negeri Kedah disebabkan ada pihak-pihak tertentu yang mahu meyembunyikan KEBENARAN! Kisah sebenarnya telah diputar-belitkan didalam buku text disekolah sekolah. Mengapa? Sila layari http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/ untuk mengetahui sejarah sebenar dengan lebih lanjut.

4 comments:

HISTORIAS DE ESTA VIDA X JMEC............... said...

SUERTE.........

HISTORIAS DE ESTA VIDA X JMEC............... said...

SUERTE.........

HISTORIAS DE ESTA VIDA X JMEC............... said...

SUERTE.........

hasma binti osman said...

sampai kini saya masih menyimpan catatan sejarah nasab tok langgar tua dari fathani (sayed sheikh khalidin) dri mulut ke mulut yg dtng dari mekah ke yaman ke turki ke fathani (kedah tua)... sehingga sekarang saya masih mencari keturunan sayed sheikh khaladin yg mnjadi raja fathani dan ulama di langgar fathani "langgar kelantan dan langgar kedah" bukti kebenaran sejarah keturunan saya dari tok langgar tua ini saya dapati dari pelajar2 melayu fathani yg menuntut di Universiti azhar khaherah dan Universiti abunoor syria adanya tempat brnama langgar di fathani
ingin sekali saya menemui ayahhanda untuk sya menjejak warisan tok langgar tua..saya jgk berasal dri limbung langgar kedah.pernah merantau ke Limbung, Paka dungun terengganu dan bertemu dengan satu tepat bernama langgar di hulu terengganu.., saya pernah sampai ke langgar kelantan dan limbung kelantan"pasir puteh"..maklumat ini saya dapat dari Wan marian isa yg sama2 kami berada di mesir ketika ini ..saya yakin dia adalah keturunan sayed sheikh khaladin dari kelantan.."makam diraja langgar fathani" "makam diraja langgar kelantan"dan "makam diraja langgar kedah"....kata moyang saya SITI AISHAH BINTI HANAFIA kita adalah berketurunan dari raja kedah fathani. wa ALLAHHU a`lamu. bukan tujuan untuk mengaku sbgai keturunan wan kedah tapi untuk mencari nasab dari sayed sheikh khalidin pahlawan dan ulama yg menentang kezaliman kafir(thailand) ..
kalau boleh nak hubungi ayahanda bagaimana dan dimana..saya anak langgar kedah jati.sekarang bersama 4orng anak2 di khaherah yg menuntut pengajian islam di skolah rendah menengah dan U azhar.demi menyambng perjuangan ninda saya Siti Aishah hanafiah serta ninda kami Sayed Sheikh Khalidin.al-fatihah untuk sekalian arwah muslimin muslimat wassalam